Jak pokonać jesienny blues? | Na Tropie
Strona główna » Styl życia » Jak pokonać jesienny blues?

Jak pokonać jesienny blues?

Jak pokonać jesienny blues?

Za oknami jesień w pełni i coraz więcej osób zaczyna obserwować u siebie spadki nastroju, przygnębienie oraz niczym nieuzasadnione uczucie smutku. Czy już wiesz o czym mowa? Czy ta wszechogarniająca nostalgia też zatruwa Ci życie? Jeśli tak, to może oznaczać tylko jedno: właśnie przechodzisz jesienną chandrę.

Czym jest jesienna chandra?

Depresja jesienna to nic innego jak sezonowe zaburzenia nastroju (SAD = Seasonal Affective Disorders). Nie ustalono co prawda jednoznacznej przyczyny tego zaburzenia, jednak wykazano, że zmniejszenie ilości światła dziennego w dużym stopniu się do niego przyczynia. Innym powodem może być też to, że okres jesienny najczęściej zbiega się z czasem powrotu do szkoły, na studia, i ogólnie rzecz biorąc – końcem wakacji. Wiąże się to z koniecznością zmiany dotychczasowej rutyny i przeredagowaniem swojego planu dnia. W sytuacji, kiedy do życia nagle wkrada się monotonia, bardzo trudno zachować energię i optymizm na tym samym poziomie.

Jakie są objawy jesiennej chandry?

Jeżeli smutek, brak energii i rozdrażnienie dokuczają Ci bez żadnego racjonalnego powodu, oznacza to, że najpewniej stałeś się ofiarą depresji jesiennej. W tym czasie możesz zaobserwować u siebie szczególnie wysokie nagromadzenie czarnych myśli, obniżone poczucie własnej wartości, dekoncentrację, rezygnację i brak zainteresowania codziennymi sprawami. Nierzadko jesienne zaburzenia nastroju objawiają się także w postaci fizycznego osłabienia lub bolących mięśni.

Jak leczyć depresję jesienną?

Aż 10% Europejczyków cierpi co roku z powodu sezonowej depresji. Istnieją jednak naturalne sposoby, które pomogą pozbyć się przygnębiającego nastroju. Oto kilka z nich:

Ładowanie akumulatorów w słoneczne dni. Kiedy tylko na horyzoncie pojawi się słońce, wystawiaj twarz na jego zbawienne działanie. Taki godzinny spacer w słoneczny, jesienny dzień może zaspokoić Twoje zapotrzebowanie na światło i naładować akumulatory nawet na kilkanaście dni.

Ruch i aktywność. Bieganie, aerobik, basen – każda forma aktywności ruchowej jest w okresie jesiennym zalecana. Regularne ćwiczenia zapewniają lepsze samopoczucie nie tylko fizyczne, ale również psychiczne. Poza tym, intensywny ruch przyczynia się do wydzielania w organizmie endorfin zwanych inaczej hormonami szcześcia.

Zdrowy sen. Ubytki energii i rozdrażnienie bardzo często spowodowane są tym, że niedostatecznie długo śpisz. Warto więc zadbać o to, by spać min. 8 godzin oraz, aby sen był jak najwyższej jakości. Co to znaczy? Że powinieneś kłaść się spać nie później niż o 22.00. Warto również zadbać o to, aby mieć świeżą pościel oraz ciszę i spokój w pokoju, w którym śpisz.

Śmiech ponad wszystko. Kiedy zauważasz u siebie ubytki dobrego humoru, szybko sięgnij po dobrą książkę lub zabawną komedię. Postaraj się zatroszczyć o siebie. Jeżeli jest to ponad Twoje siły, zawsze pozostają jeszcze Twoi przyjaciele i rodzina, którzy na pewno bardzo chętnie Ci pomogą.

Krótki rachunek zysków i strat. Czasami problemy, które zdają się nas przytłaczać, po bliższym przeanalizowaniu, stają się tylko mało znaczącymi przeszkodami. Warto wypisać na kartce swoje przemyślenia i największe powody do zmartwień. Patrząc na tak przygotowaną listę na pewno będzie Ci łatwiej podejść do swojego życia z dystansem oraz znaleźć jakieś racjonalne rozwiązanie swoich problemów.

Być może dopadł Cię już jesienny blues, ale możliwe też, że udało Ci się przed nim uchronić. Jeżeli jednak zaobserwujesz którekolwiek z opisanych oznak, działaj od razu! Szkoda tracić czasu na smutek, kiedy można działać, tworzyć i cieszyć się z każdej chwili.

Oceń ten artykuł.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *