Savoir-vivre na rozmowie o pracę | Na Tropie
Strona główna » Styl życia » Savoir-vivre na rozmowie o pracę

Savoir-vivre na rozmowie o pracę

Savoir-vivre na rozmowie o pracę

Rozmowa o pracę dla większości ludzi jest doświadczeniem stresującym. Nie ma skutecznego sposobu, aby uniknąć zdenerwowania, można jednak odpowiednio przygotować się przed takim spotkaniem, aby zyskać pewność siebie i opanować emocje.

Garść porad na początek

Najważniejszą informacje, które kandydat powinien zdobyć, zanim uda się na rozmowę o pracę:

Specyfikacja firmy:

  • Czym się zajmuje?
  • Jak długo jest na rynku?
  • Jaki ma charakter?
  • Podstawowe wymagania na dane stanowisko
  • Czego pracodawca ode mnie oczekuje?
  • Czym będę się zajmować?

Te dwie kwestie to absolutne minimum, które należy znać przed spotkaniem z przyszłym pracodawcą. Warto też przećwiczyć umiejętność opowiadania o sobie oraz swoim doświadczeniu zawodowym.
Przede wszystkim jednak, warto odpowiedzieć sobie wcześniej na pytanie: dlaczego chcę tą pracę? Rekruter może o to zapytać, więc jeśli wcześniej zastanowisz się nad tą kwestią, będziesz wiedzieć co odpowiadać.

Dzień przed rozmową

Przygotuj się. Sprawdź, czy na pewno masz wszystko, czego potrzebujesz. Możesz również zaplanować w co się ubierzesz (postaw na klasyczny strój, który nie odsłania zbyt wiele). Warto też przemyśleć w jaki sposób dostaniesz się na miejsce spotkania. To pomoże Ci uniknąć niepotrzebnego stresu następnego dnia. Zaplanuj dzień tak, aby zagwarantować sobie minimum 8 godzin snu. Tylko wtedy Twoje ciało będzie wypoczęte, a umysł zrelaksowany.

Dzień rozmowy

Wyrusz z domu odpowiednio wcześnie, aby w razie nieprzewidzianych sytuacji mieć w zanadrzu zapas czasu. Powinieneś być 10/15 minut wcześniej, aby ochłonąć po podróży i zdążyć się zapowiedzieć. Spóźnienia są odbierane wyjątkowo nieprzychylnie przez rekruterów. Jeszcze gorzej przyjmowane są tłumaczenia kandydata (nieważne czy przyczyną spóźnienia był korek, awaria pojazdu, czy cokolwiek innego). Upewnij się przed rozmową, że wyłączyłeś dźwięki w telefonie.

Błędy, które wykluczą Cię z dalszej rekrutacji:

  • Bycie nieszczerym
  • Przerywanie rekruterowi
  • Używanie agresywnego języka (lub, co gorsze, przeklinanie)
  • Brak zainteresowania rozmową i zbyt niski poziom entuzjazmu.

CIEKAWOSTKA: 33% z ponad 2000 ankietowanych pracodawców przyznało, że wystarczy 90 sekund, aby upewnić się, czy dany kandydat zostanie przyjęty.

Podczas rozmowy unikaj:

  • Przesadnego gestykulowania
  • Krzyżowania ramion
  • Bawienia się włosami
  • Nagminnego dotykania twarzy
  • Skupiania się zbyt dosadnie na tym, co TY chcesz
  • Bycia elastycznym, udawania
  • Pamiętaj o Uśmiechu
  • Kontakcie wzrokowym (ale uwaga! Nie przesadź w drugą stronę. ,,Gapienie” się na rekrutera nie będzie dobrze widziane)

Formułach grzecznościowych i formalnym charakterze rozmowy

Nie ma recepty na udaną rozmowę kwalifikacyjną, ale jeśli zastosujesz się do powyższych porad, z pewnością będzie Ci o wiele łatwiej. Bądź świadom tego, że każde spotkanie w sprawie pracy w jakiś sposób rozwija i wzbogaca o dodatkową wiedzę (również o sobie). Dlatego nie trzeba podchodzić do tego doświadczenia ze strachem, ale raczej z racjonalnym optymizmem. Powodzenia!

Oceń ten artykuł.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *