Czym grozi nadużywanie cukru? | Na Tropie
Strona główna » Zdrowie » Czym grozi nadużywanie cukru?

Czym grozi nadużywanie cukru?

Czym grozi nadużywanie cukru?

Cukrzyca, otyłość, a nawet zakwaszenie organizmu – to jedne z możliwych konsekwencji przekraczania dziennej zalecanej dawki cukru. Ile wynosi i dlaczego nie powinniśmy jej przekraczać?

Według dietetyków, dopuszczalna ilość cukru spożywana w ciągu dnia nie powinna być większa niż 25 gramów. To tyle, co 5-6 łyżeczek cukru w czystej postaci. A co z cukrami spożywanymi w sokach, owocach, pieczywie i pozostałej żywności? W praktyce wypicie szklanki napoju gazowanego wyczerpuje zalecaną przez dietetyków dawkę cukru na cały dzień. Jak widać, zalecenia są więc trudne do rygorystycznego przestrzegania. Natomiast zlekceważenie zaleceń może skutkować w pierwszej fazie próchnicą zębów, w kolejnych – nawet cukrzycą.

Komu grozi biała śmierć?

Przez dietetyków cukier uważany jest za trzecią, po alkoholu i papierosach, szkodliwą używkę. Ludzki organizm nie jest przystosowany do przyswajania zbyt dużej ilości fruktozy – cukru, który znajduje się naturalnie w owocach oraz w połowie popularnego cukru rafinowanego. Z tego powodu może dojść nawet do marskości wątroby.

Ograniczenie cukrów w codziennej diecie najłatwiej zacząć od zminimalizowania spożycia cukru w czystej postaci, czyli mniej słodzić kawę, herbatę itd. O ile większość ludzi ma świadomość, że cukier występuje w sporej ilości w owocach lub białym pieczywie, o tyle często nie myślimy o węglowodanach zawartych w pozostałych produktach spożywanych każdego dnia.

Warto zwracać uwagę na etykiety produktów – wybierając choćby zwykłą musztardę sprawdźmy, który producent dorzucił do niej najmniej cukru. W ogólnym rozrachunku można w ten sposób zmniejszyć ilość spożywanych węglowodanów nawet o połowę. Uważać należy także na produkty nie wzbudzające podejrzeń, kojarzone z działaniem pro-zdrowotnym. Jednym z nich jest np. miód.

Jak rozpoznać, że Twój organizm otrzymuje zbyt wiele cukru?

Długotrwałe spożywanie cukru w nadmiernych ilościach daje objawy, które często ignorujemy. W początkowym stadium mogą pojawić się np. trudności z widzeniem. Słabszy wzrok, zwłaszcza po zmroku, może być pierwszym niepokojącym symptomem. Wielu ludzi lekceważy ten objaw tłumacząc się zmęczeniem, długim przesiadywaniem przed komputerem itd. Przyczyna może być jednak zupełnie inna. Równie częstym symptomem jest nasilona senność bez względu na porę dnia. Obniżenie koncentracji, problemy ze skupieniem się, ogólna ospałość i apatia. Być może to przemęczenie, a być może właśnie przecukrzenie organizmu. Dlatego wszelkie niepokojące objawy najlepiej sprawdzić z pomocą badań lekarskich, zanim cukier wywoła w organizmie prawdziwe spustoszenie.

Słodkie i niebezpieczne

Uzależnienie od cukru jest popularną chorobą XXI wieku i pod względem psychicznym niczym nie różni się od uzależnienia od nikotyny czy alkoholu. Silna chęć sięgnięcia po słodycze, irytacja w sytuacji kiedy nie ma możliwości zaspokojenia głodu na słodkości – tego typu sytuacje powinny wzbudzić podejrzenia, których nie należy lekceważyć. Pamiętaj: długotrwałe przecukrzanie organizmu prowadzi do poważnych schorzeń i szkodliwego zanieczyszczenia organizmu.

Oceń ten artykuł.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *