Jak pokonać migrenę? | Na Tropie
Strona główna » Zdrowie » Jak pokonać migrenę?

Jak pokonać migrenę?

Jak pokonać migrenę?

Silny ból głowy, nudności, światłowstręt, nadwrażliwość na dźwięki i zapachy – migrena potrafi utrzymywać się nawet przez 3 doby, dlatego warto znać sposoby na skuteczne radzenie sobie z tą uciążliwą chorobą.

Statystyki pokazują, że na nawracające migreny cierpi co szósta osoba w Polsce. Bardzo mocny, pulsujący ból głowy pojawia się częściej u kobiet. Przyczyną schorzenia są wahania hormonalne, huśtawki ciśnień i wiele innych czynników, które powodują nagły skurcz, a zaraz po nim rozszerzenie naczyń krwionośnych w mózgu. Podrażnione włókna nerwowe potrafią utrudniać życie przez kilka godzin, a nawet przez 3 dni. I często wracają… Jak radzić sobie z atakiem migreny?

Uśmierzyć ból

By zwalczyć silny ból, warto wspomóc się środkami o działaniu przeciwbólowym – najlepiej z ibuprofenem. W aptece znajdziesz wiele leków bez recepty, które pomogą złagodzić ból. Nigdy nie próbuj ‚przeczekiwać’ bólu, w efekcie dolegliwości będą trwały jeszcze dłużej. Około 25% ludzi cierpiących na migrenę przed atakiem odczuwa tzw. aurę (błyski, iskry przed oczami, mrowienie, drętwienie części ciała) – jeśli pojawiają się zwiastuny, weź tabletkę przeciwbólową zanim pojawi się atak.

Gdy bóle migrenowe są wyjątkowo uporczywe i trudne do zwalczenia, możesz zgłosić się do lekarza po silniejsze środki farmaceutyczne. Neurolog przepisze Ci środki przeciwwymiotne, leki oddziałujące na receptory naczyń krwionośnych i środki zmniejszające częstotliwość ataków.

Zwalczyć napięcie

Bóle migrenowe bardzo często występują u osób zestresowanych i przemęczonych. Zarówno w trakcie ataku migrenowego, jak i w celu zapobiegania dolegliwościom pamiętaj o kilku zasadach, które odprężą Cię i zrelaksują.

  • Wysypiaj się

Staraj się spać mniej więcej tyle samo godzin każdej nocy. Regularne pory wstawania i porządny wypoczynek pomogą złagodzić bóle.

  • Ćwicz oddech

Oddychaj głęboko przez nos, a wypuszczaj powietrze ustami. Podczas nabierania powietrza i podczas wydechu licz w myślach do trzech. To technika relaksacyjna szczególnie polecana przed snem i w sytuacjach stresowych.

  • Masuj głowę

Gdy nadciąga ból, delikatnie masuj palcami skronie i miejsca, które są najbardziej obolałe. Możesz również od czasu do czasu wybrać się na profesjonalny masaż do specjalisty.

  • Pij zioła

Mięta, rumianek czy melisa mają działanie rozluźniające, uspokajające, a dodatkowo ich aromat działa jak najlepsza aromaterapia zapobiegając mdłościom i łagodząc napięcie.

Dieta przeciw migrenie

Istnieją potrawy, które prowokują wystąpienie bólu migrenowego. Zalicza się do nich np. czekoladę, sery pleśniowe, peklowane mięsa, wędliny, piwo, kawę (wypłukuje magnez i zaburza funkcjonowanie układu nerwowego). Staraj się unikać czerwonego wina i pomidorów, a swoją dietę wzbogać dużą ilością wapnia i magnezu. Pij jak najwięcej wody (nie zastępuj jej herbatą ani słodkimi napojami) i jedz posiłki regularnie.
Odpowiednia dieta w połączeniu z technikami relaksacyjnymi, odprężeniem i środkami przeciwbólowymi pomoże przetrwać ataki migreny i znacznie zmniejszyć ich częstotliwość.

Oceń ten artykuł.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *