Kawa – szkodliwy nałóg, czy antidotum na schorzenia? | Na Tropie
Strona główna » Zdrowie » Kawa – szkodliwy nałóg, czy antidotum na schorzenia?

Kawa – szkodliwy nałóg, czy antidotum na schorzenia?

Kawa – szkodliwy nałóg, czy antidotum na schorzenia?

Kawa jest integralną częścią życia wielu osób na całym świecie. Wykazano, że ok. 54% Amerykanów pije kawę codziennie rano, aby dodać sobie energii. W niektórych państwach (szczególnie w Europie południowej) współczynnik spożycia kawy jest nawet wyższy. Warto więc zastanowić się, czy kawa rzeczywiście jest szkodliwa i jakie tak naprawdę ma właściwości.

Negatywne aspekty picia kawy

Kofeina stanowi przyczynę wielu debat. Istnieją jej gorący zwolennicy, jak również zagorzali przeciwnicy. Ludzie zwykli mawiać, że jest ona niezdrowa i w pewnym stopniu mają rację. Faktem jest, że wypłukuje wapno, oraz może niebezpiecznie zwiększyć ciśnienie krwi. Warto jednak zaznaczyć, że szkodzi tylko w nadmiarze. Jeżeli nie przesadzamy z ilością jej dziennego spożycia oraz dobierzemy dawkę ziaren odpowiednio do swoich predyspozycji, kawa powinna zadziałać jak łagodny środek pobudzający, zwiększający dodatkowo naszą czujność i wydajność.

Pozytywne aspekty picia kawy

Kawa zawiera bardzo wysokie stężenie dobroczynnych antyoksydantów. W porównaniu do innych napojów zawierających kofeinę (herbata i kakao), jest ona doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, zapobiegających powstawaniu wielu chorób.

Przeprowadzone w Chinach badania nad kawą potwierdziły, że kofeina pomaga zapobiec chorobie Parkinsona. Z kolei obserwacje dokonane w Japonii udowodniły, że ludzie, którzy piją więcej niż jedną filiżankę tego napoju dziennie, są w znacznie mniejszym stopniu zagrożeni zachorowaniem na raka wątroby niż ci, którzy tego nie robią. W 2004 roku na Harvard Medical School zrealizowano niezależne badania, które wykazały również, że kawa działa zapobiegawczo na cukrzycę typu II.

Kofeina może mieć pozytywny wpływ na sportowców. Co prawda, nie poprawi maksymalnej pojemności tlenowej płuc, ale umożliwi wydłużenie treningów i przeprowadzanie ich z większą wydajnością. Jednoznacznie zanegowano również osąd, jakoby kofeina przed wysiłkiem prowadziła do odwodnienia, zaburzenia równowagi jonowej lub jakichkolwiek innych działań niepożądanych.

Kawa – pić czy nie pić?

Spożywanie kawy w niewielkich ilościach (1-3 filiżanki dziennie) nie wpłynie negatywnie na nasz organizm. Ponadto, o wiele lepiej pić kawę, która parzona jest np. w ekspresie (ze względu na krótki czas parzenia) z dodatkiem mleka lub śmietanki (w ten sposób uzupełnimy chociaż w niewielkim stopniu wapń wypłukany z organizmu przez kawę). Picie kawy z pewnością nie odbije się na naszym zdrowiu, jeśli będziemy robić to z umiarem.

Oceń ten artykuł.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *